První etapa realizace cyklotras začínala získáváním teoretických informací o mikroregionu od nynějších zástupců obcí ve formě dotazníku a pohovorů. Tyto získané informace byly konfrontovány se skutečností a projektem a dávaly základ samotné realizaci.
Ve druhé etapě následoval časově i fyzicky náročný pohyb v terénu a výběr tras v souladu s popsaným teritoriem. Hlavním cílem byl výběr vhodných tras pro cyklotrasy a to tak, aby nevedly souběžně se silničními komunikacemi, trasami pro pěší turistiku a trasami pro cyklistiku vytyčených Klubem českých turistů (dále jen KČT), vedoucích převážně po méně frekventovaných komunikacích. Z důvodu odlehčení turistického ruchu v rámci jedné oblasti (Maštale) byly výsledkem zvolených tras místa, která jsou méně turisticky navštěvovaná. Z důvodu nízké náročnosti na úpravu a tvorbu nových cest prochází cyklotrasy z 90% po stávajících lesních a zemědělských cestách, v malé míře po silničních komunikacích a pěších turistických trasách.
Třetí etapa realizace spočívala v oznámení o projektovaných cyklotrasách majitelům pozemků. Cyklotrasy vedou po pozemcích soukromých majitelů, obcí a měst, velkomajitelů a lesních společností. O výše uvedené skutečnosti bylo informováno cca 250 majitelů pozemků. Nesouhlas vyslovilo asi 10% a 2% majitelů se nepodařilo zjistit. Někteří majitelé souhlasili na základě souhlasu družstev, která pozemek obhospodařují Vzhledem k tomu, že některé trasy vedou i v prostoru chráněných území, bylo nutno oznámit tuto skutečnost na Okresních úřadech v Chrudimi a Svitavách, na referátu životního prostředí. Tato žádost byla kladně vyřízena s tím, že výjimka na cyklotrasy bude zahrnuta ve vyhlášce o životním prostředí pro tyto oblasti. Vše je písemně doloženo. Poslední pohovor proběhnul s vedením KČT, který se zabývá cykloturistickým značením a výsledkem se stal individuální návrh značení cyklotras v terénu. Tato skutečnost navazuje na následující etapu.
Systematika a princip značení v mikroegionu Maštale je poněkud netradiční, než jak je známe z jiných oblastí České Republiky. Důvod individuálního značení spočívá v délce tras (cca 150 km) v závislosti na ploše oblasti (9.640 ha). Jedná se tedy o velmi hustou síť, kde by vlivem standardního pásového značení KČT docházelo k nepřehledené orientaci v terénu. Trasy jsou zahrnuty do devíti okruhů a označeny příslušnou barvou z pěti možných, kde čtyři barvy jsou použity dvakrát. Okruhy mají svůj název (Maštalský okruh) a dva z nich jsou určeny i pro zimní turistiku - běžecké tratě (viz dále značení pomocí sloupů). Tyto okruhy byly vybírány zejména na základě logických a orientačních hledisek. Tyto ukazatele jsou upevněny na dřevěných sloupech průměru 120 mm a výšky 2 m, které jsou nasazeny na kovových trubkách průměru 35 a 25 mm a zabetonovány do země hloubky 60 - 80 cm. Některé sloupky jsou bez ukazatelů a vytyčují pouze směr a orientaci trasy. Tyto sloupky mají v horní části vysoustružený výřez. Všechny sloupky jsou mořeny barvou, aby v přírodě nedocházelo ke klamavým podobnostem s dřevinami nebo jiným vertikálami. Těchto sloupků bylo na cyklotrasy použito 450 ks a počet ukazatelů je 1200 ks. Ukazatele s názvem se vyskytují vždy na významném místě - přírodní a kulturní památka, obec apod.
Pátou etapou jsou úpravy některých úseků tras. Některé cesty byly pro jízdu i na horském kole náročné a proto bylo nutno tyto úseky obnovit a upravit. Zde bylo možné spojit příjemné s užitečným, protože došlo k obnově původních cest dnes již nepoužívaných. Převážně se jednalo o cesty obecní, kde díky obnově jedné z cest byla zrušena skládka, která se nacházela na soukromém pozemku.
Aby mohly být cyklotrasy jednotlivě popsány v mapě, byla provedena digitalizace celého mikroregionu spojená s vydáním venkovních map velikosti 2 x 2,5 m, které jsou umístěny na dřevěném roštu, vsazeny do trámové konstrukce a upevněny do země pomocí kovových úhelníků. Tyto jsou pak zabetonovány. Na uvedených mapách jsou kromě nově vzniklých cyklotras (viz dále) další informace - stávající cykloturistické trasy KČT, pěší trasy KČT, přírodní památky a parky, významné přírodní a kulturní zajímavosti, historicky významná místa, památné stromy, sportoviště, ubytovací a stravovací zařízení apod. Celková digitalizace přešla v autorská práva mikroregionu slouží pro vydávání dalších propagačních materiálů.
Mapa mikroregionu
Přední strana mapy obsahuje:
- mapa mikroregionu v měřítku 1:25000 - cyklostezky Maštale
- cykloturistika a turistika KČT
- historicky významná místa
- turistické zajímavosti
- rozhledny
Zadní strana mapy obsahuje:
- mapa přírodní rezervace Maštale v měřítku 1:15000 + doplňující fotografie
- vlastivědný popis přírodní rezervace Maštale, přírodního parku Údolí Krounky a Novohradky a přírodní památky Pivnice
- systém značení cyklostezek Maštale, cyklotras KČT
- popis historicky významných míst
- informace o rozhlednách v mikroregionu
- seznam ubytování a stravování v mikroregionu
Mapy je možno zakoupit v Informačním centru Maštale v Proseči, na rozhlednách v regionu a dalších vybraných prodejních místech v mikroregionu. Dále je možnost je zaslat na dobírku po objednání telefonicky, na mailové adrese mastale@mastale.cz nebo pomocí tohoto internetového formuláře.
CYKLOTRASY MIKROREGIONU MAŠTALE - OKRUHY
V mikroregionu bylo vyprojektováno 156 km cyklotras určených převážně pro horská a treková kola. Cyklotrasy jsou zahrnuty do devíti okruhů, které mají vedle identifikačního čísla i příslušnou barvu.
MAŠTALSKÁ STEZKA 30,5 km
VŠIVICKÁ STEZKA 31,4 km
POSEKANECKÁ STEZKA 31,3 km
VOŠTICKÁ STEZKA 28,2 km
MARTINICKÁ STEZKA 25,3 km
POLANSKÁ STEZKA 24,6 km
ZÁMECKÁ STEZKA 25,2 km
PIVNICKÁ STEZKA 22,4 km
TEREZIÁNSKÁ STEZKA 25,7 km